سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://farsibookan.ParsiBlog.com
حافظ سخن بگوی که بر صفحه ی جهان..............این نقش ماند از قلمت یادگارعمر 

 

سخنی بادانش آموزان

        خواندن و نوشتن، با آن که آغاز دانش است، در عالی‌ترین مراحل تحصیل نیز، اهل دانش باخواندن و نوشتن سروکار دارند.

دانش آموزان فرزانه! شما از همین سال‌های نوجوانی، بخشی از جامع? علمی کشور محسوب می‌شوید و بنابراین باید با ویژگی‌های رفتار و گفتار شخصیت‌های علمی آشنا شوید.

1-‌ شخصیت‌های علمی، توانایی مطالعه و درک متون علمی را دارند. یعنی می‌توانند کتاب‌های مرتبط با علوم مختلف ( درسی و غیر درسی) را به راحتی بخوانند و درک کنند.

2- این توانایی مستلزم آشنایی با زبان فارسی و قابلیت‌های آن است، که بر اثر آن مطالعه و درک متون برای اهل زبان میسرمی‌شود.

3- شما به عنوان بخشی از جامع? علمی کشور، باید توانایی نوشتن مطالب علمی و تحلیلی را کسب کنید، زیرا جامعه از شخصیت‌های تحصیل کرده توقع دارد که مهارت کافی در نوشتن مطالب مورد نظر خود را داشته باشند.

4- زبان نوشتاری، با زبان گفتاری تفاوت‌هایی دارد، هم چنین زبان نوشته‌های علمی و تحلیلی با زبان نوشته‌های دیگر فرق دارد؛ بنابراین شما در کلاس مهارت‌های نوشتاری باید بکوشید با شیوه‌های مختلف نوشتن به زبان فارسی آشنا شوید.

5- هم چنین، افراد تحصیل کرده و متخصص، در هر رشت? علمی علاوه بر دانش تخصصی خویش، با منابع و کتاب‌های مربوط به فرهنگ و ادبیات کشور خود آشنایی دارند. یعنی بزرگان فرهنگ و ادبیات و آثار ایشان را می‌شناسند و قادر به مطالعه و درک آنها هستند.

آثاری چون شاهنامه، مثنوی، بوستان و گلستان، غزل‌های حافظ و شعرها و داستان‌های بزرگان امروز ایران، سازند? فرهنگ و هویت ما هستند و آشنایی با آن‌ها، بخشی از شخصیت فرزانگان و فرهیختگان علمی کشور را تشکیل می‌دهد.

6- درضمن  مواردی که برای نوبت اول و دوم آزمون ادبیات ، لازم است توجه شود، به این صورت است :

  • خواندن صحیح متن درسها
  • حفظ اشعارکتاب درسی و یا یکی ازشاعران باصلاحدید دبیرادبیات
  • معنی ومترادف واژه ها و هم خانواده ها و متضاد و جمع ومفردها
  • نکات دستوری ذکرشده درکلاس توسط دبیرادبیات و تمرین ها و دانش های زبانی کتاب فارسی
  • آرایه ها ودانش های ادبی و قالب های شعری و تشخیص قافیه درشعر  
  • تاریخ ادبیات واعلام وآثارانتهای کتاب ادبیات
  • تشخیص مفهوم متون نظم ونثرهای ادبی کتاب فارسی وتشخیص ارتباط معنایی عبارات درسؤالات چهارگزینه ای

 

 


[ سه شنبه 94/9/17 ] [ 6:13 عصر ] [ ابوبکررحیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلّق به گروه آموزشی زبان وادبیّات فارسی متوسطه ی اول شهرستان بوکان می باشد . همکاران وسرگروه های آموزشی استان وسراسرکشور می توانند مقالات ونظرات خودرا درزمینه درس ادبیات فارسی راهنمایی جهت انعکاس در این وبلاگ ؛ به آدرس بوکان، کارشناسی تکنولوژی وگروه های آموزشی بوکان ارسال نمایند
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 127
کل بازدیدها: 290184