سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://farsibookan.ParsiBlog.com
حافظ سخن بگوی که بر صفحه ی جهان..............این نقش ماند از قلمت یادگارعمر 

 

شرح حالی بر زندگانی استاد عباس حقیقی

 

      استاد عباس حقیقی در سال 1281 شمسی در روستای مرجان آباد حومه ی مهاباد به دنیا آمد . دروس ابتدایی را نزد پدر به اتمام رسانید . به دلیل وقوع جنگ جهانی اول ، مدتی را در آوارگی به سر برده و در آن دوران اساتید مختلفی را زیارت نموده و بر دانش و فضیلت خود افزود . سالها بعد همراه با استاد برزنجی از محضر و مکتب اساتید مختلف علوم دینی آن زمان بهره وافر بردند .

      استاد ، همراه با دوست همیشگی خود ، استاد سید کامل امامی ـ متخلص به آوات ـ به ادامه ی تحصیل و کسب فیض از محضر حاج باباشیخ ـ عالم بزرگ آن دوران ـ پرداختند .

      استاد حقیقی در سال 1313 به استخدام اداره ی دارایی مهاباد در آمده و از سال 1321 تا سال 1342 ریاست اداره ی دخانیات بوکان را بر عهده داشته اند .

      هر چند استاد در سالهای پایانی عمر خویش 100 غزل از غزلیات حافظ را به زبان کردی ترجمه نموده و با تمام وجود غرق در عرفان حافظ گشته اند ، اما بوی سخن نغز سعدی را می شود در کلیه ی اشعار ایشان حس نمود . علاقه و ارادت استاد به شعرای بزرگ فارس زبان ، بیانگر تسلط و چیرگی آن مرحوم به زبان فارسی و قدرت قلم ایشان در زبان مذکور است .

      استاد تخمیس اشعار شاعران بزرگ کرد و فارس را با قلمی شیوا انجام داده و همه ی آنهایی که در ادبیات صاحب نظر می باشند به توانایی استاد در این زمینه اقرار داشته اند .

      یاد و نام خدا در تمامی اشعار استاد جلوه دارد و نمی توان ایمان به یگانگی خدا را از شعر حقیقی دور دید . بهاریه های کردی استاد را می توان از میان تمامی اشعاری که در این زمینه سروده شده اند به راحتی تشخیص داد و پی برد که دیدگاه طبیعت گرایانه و رئالیستی استاد همواره یکه تاز و بی مثال بوده و خوانندگان را با خود به مرز لذت از طبیعت کردستان برده است .

      استاد عباس حقیقی از زمره شاعرانی است که داستانهایی را به نظم کشیده و در این وادی نیز تبحر خود را نشان داده است از آن جمله است ( مروکه و بزنوکه ) و ده ها داستان منظوم دیگر .

      استاد در زندگی و در جامعه ، نکته سنج و نازک بین بوده و بر همین اساس اشعاری را در قالب فکاهی سروده است .

     حقیقی را می توان عارفی نازک خیال و دارای طبع لطیف دانست که هرگز اقدام به عزلت نشینی ننموده و همواره ضمن پاسداشت عرفان فاخر ، مسائل و مشکلات ملت خود را دیده و در اشعار خود به قلم کشیده است که شعر مشهور حلبچه نمونه ای است در این زمینه  .

      زندگی دور و دراز و پر برکت استاد باعث شد که برای تمامی دوستان شاعر و هم دوره ی خویش مرثیه سرایی نموده و حق دوستی و محبت را نسبت به این عزیزان از دست رفته به جا آورد .

  استاد علاوه بر سرودن شعر به دو زبان کردی و فارسی ، در برخی موارد اقدام به سرودن شعر به زبانهای 

عربی و ترکی نموده است . استاد مجموعه اشعار خود را بسیار دیر در کتابی تحت عنوان دیوان حقیقیمنتشر کردند . چند سال بعد کتاب رنگین کمان و متعاقب آن کتاب شبنم که حاوی ترجمه صد غزل از غزلیات حافظ بود را تقدیم دوستداران شعر و ادب نمودند . هم اکنون کتابی به نام گلچین از اشعار استاد آماده ی چاپ می باشد .

      استاد در تاریخ 26/10/1375 دار فانی را وداع گفته و در گورستان شهر بوکان به خاک سپرده شد .

  

 

 

 

 

 


[ سه شنبه 94/9/10 ] [ 11:7 صبح ] [ ابوبکررحیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلّق به گروه آموزشی زبان وادبیّات فارسی متوسطه ی اول شهرستان بوکان می باشد . همکاران وسرگروه های آموزشی استان وسراسرکشور می توانند مقالات ونظرات خودرا درزمینه درس ادبیات فارسی راهنمایی جهت انعکاس در این وبلاگ ؛ به آدرس بوکان، کارشناسی تکنولوژی وگروه های آموزشی بوکان ارسال نمایند
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 127
کل بازدیدها: 290187