سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://farsibookan.ParsiBlog.com
حافظ سخن بگوی که بر صفحه ی جهان..............این نقش ماند از قلمت یادگارعمر 

 

هنر معلّمی

معلّمی با جعبه‌ای در دست وارد کلاس شد و جعبه را روی میز گذاشت . بدون هیچ کلمه‌ای ، یک ظرف شیشه‌ای بزرگ و چند سنگ بزرگ از داخل جعبه برداشت و تا جایی که ظرف گنجایش داشت سنگ بزرگ داخل ظرف گذاشت.

سپس از شاگردان خود پرسید : آیا این ظرف پر است؟

همه ی شاگردان گفتند : بله .

سپس معلّم مقداری سنگ‌ریزه از داخل جعبه برداشت و آن ها را به داخل ظرف ریخت و ظرف را به آرامی تکان داد . سنگ‌ریزه‌ها در بین مناطق باز بین سنگ های بزرگ قرار گرفتند . این کار را تکرار کرد تا دیگر سنگ ریزه‌ای جا نشود .

دوباره از شاگردان پرسید : آیا ظرف پر است؟

شاگردان با تعجّب گفتند : بله . دوباره معلّم ظرفی از شن را از داخل جعبه بیرون آورد و داخل ظرف شیشه ای ریخت و ماسه‌ها همه جاهای خالی را پر کردند .

معلّم یک بار دیگر پرسید : آیا ظرف پر است؟

شاگردان یک صدا گفتند : بله .

معلّم یک بطری آب از داخل جعبه بیرون آورد و روی همه محتویات داخل ظرف شیشه‌ای خالی کرد و گفت : حالا ظرف پر است .

سپس پرسید : می‌دانید مفهوم این نمایش چیست؟ این شیشه و محتویات آن نمایی از زندگی شماست . اگر سنگ های بزرگ را اوّل نگذارید ، هیچ وقت فرصت پرداختن به آن ها را نخواهید یافت . سنگ های بزرگ مهم‌ترین چیزها در زندگی شما هستند : خدا ، خانواده ، فرزندان ، سلامتی ، دوستان و علایق‌ . چیزهایی که اگر همه ی چیزهای دیگر نباشند ولی این‌ها باقی بمانند ، باز زندگی‌تان پای برجا خواهد بود . به یاد داشته باشید که ابتدا این سنگ ها ی بزرگ را بگذارید ، در غیر این صورت هیچ گاه به آن ها دست نخواهید یافت . امّا سنگ‌ریزه‌ها سایر چیزهای قابل اهمّیّت هستند مثل : تحصیل ، کار، خانه و ماشین‌ . شن‌ها هم سایر چیزها هستند : مسائل خیلی ساده .

معلّم ادامه داد : اگر با کارهای کوچک (شن و آب) خود را خسته کنید ، زندگی خود را با کارهای کوچکی که اهمّیّت زیادی ندارند پر می کنید و هیچ گاه وقت کافی و مفید برای کارهای بزرگ و مهم (سنگ های بزرگ) نخواهید داشت. اوّل سنگ‌های بزرگ را در نظر داشته باشید ، چیزهایی که واقعاً برایتان اهمّیّت دارند .

 

 

 

 


[ پنج شنبه 94/9/5 ] [ 10:53 صبح ] [ ابوبکررحیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلّق به گروه آموزشی زبان وادبیّات فارسی متوسطه ی اول شهرستان بوکان می باشد . همکاران وسرگروه های آموزشی استان وسراسرکشور می توانند مقالات ونظرات خودرا درزمینه درس ادبیات فارسی راهنمایی جهت انعکاس در این وبلاگ ؛ به آدرس بوکان، کارشناسی تکنولوژی وگروه های آموزشی بوکان ارسال نمایند
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 67
کل بازدیدها: 291138